
Mladá fronta DNES otiskla omluvu za nepravdivé 
informace o Hnutí Grálu

Dne 21. prosince 2010 otiskla Mladá fronta DNES omluvu Nadaci Hnutí Grálu za nepravdivý a 

znevažující článek, poškozující pověst Hnutí Grálu. Náhled novinové strany A2 z 21. 12. 2010 

(včetně anglického překladu omluvy) naleznete zde.

Končí tak kauza, která nesmírně poškodila pověst Hnutí Grálu a Poselství Grálu.

Na začátku byly dva senzační články v Mladé frontě DNES z 19. 5. 2007, spojující tzv. „kuřimskou 

kauzu“ týrání dětí s Hnutím Grálu. Psalo se v nich, že „podle policie by v případu mohli být 

zapleteni příznivci sekty, jakou je například Hnutí Grálu“, „takzvané Hnutí Grálu se vyznačuje 

tajnůstkářstvím a jeho členové se v minulosti dostali do konfliktu se zákonem proto, že neposílali 

své děti do školy.“ „Jde o společenství, v němž by tvrdé tresty dětí mohly být běžnou normou a vést

k jejich naprosté poslušnosti,“ „Jeho bohoslužby nejsou veřejné a část členů se připravuje na konec 

světa. Členové Hnutí Grálu se už dostali do konfliktu se zákonem. Hnutí se dotýká dvanáct let starý 

skandál kolem Jana Ditricha Dvorského známého pod přezdívkou Imanuel Parsifal. Založil odnož 

hnutí pod názvem Imanuelité.“

Pozornější čtenáři mohli sice vzadu v článku najít i nenápadné sdělení „znalce sekt Zdeňka 

Vojtíška... že (Hnutí) patří spíše k neškodnějším společnostem“ a bývalého ministra vnitra Františka

Bublana „ani on však neřadí Hnutí Grálu mezi nebezpečné skupiny“. Ale není těžké uhodnout, co si

z té směsi odnesl čtenář novin: Hnutí Grálu je sekta a týrá děti. Ten efekt prvního šokujícího sdělení

je nesmazatelný a novináři s ním počítají. I my jsme byli přinuceni s ním počítat.

Hnutí Grálu reagovalo na článek v novinách týž den kategorickým tiskovým prohlášením, 

rozeslaným e-mailem mnoha médiím. Následovala brilantní konference J. Paloučka na webu MF 

DNES; byly to odpovědi na otázky veřejnosti, a právě ty otázky ukázaly, jakou vlnu agresivity a 

nenávisti články MFD vzbudily. A ty odpovědi zase, že ve Hnutí jsou slušní, mravní a inteligentní 

lidé, kteří všechny ty otázky dokáží klidně a s vnitřním přesvědčením bezezbytku odpovědět. 

Následovala tisková konference A. Zatloukala a J. Paloučka v Praze, v dalších týdnech pak celá 

série interviewů, rozhovorů a článků v médiích. Některé z nich naleznete v archivu zde. Nemáme co

skrývat, nemáme se čeho bát a nemáme se zač stydět, vzkazovali jsme do okolí. Informace MFD 

jsou buď zcela lživé nebo překroucené.

Zkušení novináři brzy pochopili, že z toho další senzace nebude a že jsme na dnešní poměry možná 

trochu podivínští, ale určitě mravní lidé. Nu což, pro někoho jsou podivíni i ti, co vůbec věří v 



Pánaboha; a že vybočujeme z povrchního a neosvíceného průměru, nám taky nevadí. Co nám velmi

citelně vadí, je ten zmíněný „nesmazatelný efekt prvního sdělení“. Ten trval dlouho a asi trvá 

dodnes, i když už v malé míře. Nic nepomohlo, že všichni dotázaní religionisté se shodli, že 

„kuřimská kauza“ neodpovídá učení ani praktikám Hnutí.

Tady je několik novinových titulků z té doby:

• Sekty netýrají děti – religionista I. Štampach, MFD 22. května 2007

• Hnutí Grálu je v Kuřimském případu nevinně – religionista Zdeněk Vojtíšek, Hospodářské 

noviny 27. 5. 2007

• Kauza Kuřim má špionážní prvky – novinář Jaroslav Kmenta, MFD 31.05.2007 

Nadace Hnutí Grálu podala na MF DNES soudní žalobu o ochranu dobré pověsti a vyhrála jak 

proces první instance v říjnu 2009, tak odvolání v říjnu 2010. Co ovšem nevyhrála, je pravdivý 

obraz o sobě v myslích čtenářů. Snad k němu tedy přispěje soudní rozhodnutí a soudem nařízená 

omluva.

Co je ovšem maličká a tichá omluva proti rozbouřenému skandálu na prvních stránkách novin. Snad

aspoň malou kapkou přispěje k odbourání jednoho předsudku v jednom malém národě ve středu 

Evropy.

Artur Zatloukal, mluvčí Hnutí Grálu


	Mladá fronta DNES otiskla omluvu za nepravdivé informace o Hnutí Grálu

